|
Na een heerlijke nacht geslapen te
hebben (volgens sommige was het koud ?!?!) en een
ontbijt kregen we de briefing over de route. De
route stond beschreven in bolletje pijltje, AB route
en Pacenotes. Als iedereen klaar was, konden we
vertrekken. Wij reden in een groepje van 3 wagens.
Ik met de 07, Tim met zijn..tja, eend, en Edwin met
zijn Mehari 4x4. Na 600 meter begon het eerste
onverharde en nog geen kilometer later stond Tim al
stil. Geen aandrijving meer. Bleek dat zijn linker
aandrijfas eruit geschoten was. Een oorzaak die
gebeurd wanneer je de wagen ophoogt dmv het afzagen
van je trekstangen. Gelijk tijdens deze snelle
reparatie heeft Tim zijn wagen iets lager gezet om
een 2e keer te voorkomen. De wegen die we reden
waren nog erg nat en blubberig van de regen van de
afgelopen dagen. Ondanks dat we rustig reden, kregen
de wagens het flink te verduren. Het chassis klapte
geregeld tegen de stenen of de grond. Soms waren de
tractorpaden zo diep uitgesleten dat we nauwelijks
met de wielen de grond konden raken. Op een
landweggetje tussen de weilanden kwamen we achter 2
andere deelnemers. Helaas moesten we stoppen en
konden we geen vaart houden. Resultaat: vast. Ik kon
me met behulp van rijplaten en een duwtje in de rug
weer verder, maar Edwin die langs me heen wilde
rijden om me te slepen, en daardoor van het pad af
ging de blubber in, groef zich dieper en dieper in
de drek. Alle vier de wielen tot aan zijn chassis
stond de Mehari vast. Muurvast. We hebben nog
gepoogd met rijplaten, lieren, duwen en trekken,
maar de Mehari stond vast. Een Boer zag ons al
geruime tijd bezig en kwam polshoogte nemen met zijn
oude Land Rover. Tijd voor mij om een lekke band te
wisselen. Gelukkig was het een achterband die lek
was en niet 1 van mijn M&S voorbanden. Het wisselen
van een band in de drek is niet makkelijk, maar met
wat MacGyver oplossingen is het gelukt. Ondertussen
lukte het de LaRo het niet om Edwin vlot te trekken
maar nadat de LaRo in zijn lage gearing en vooruit
de Mehari trok, lukte het de heren om weer verder te
gaan. We volgen de route van de eene modderweg naar
de andere baggerpoel en onze wagens werden smeriger
en smeriger. Diek met zijn Suzuki eend en de groep
waarin hij reed wachten op ons bij een kappelletje.
Daar wachte ons een kleine snaps van Citroenjenever.
Een korte pauze. Met 6 wagens op naar de lunch
locatie, een oud fort. Sommige wegen waren zo
drassig en zo diep uitgesleten dat we ons best
moesten doen om niet vast te komen zitten. Andere
wegen waren weer zo hobbelig dat we letterlijk uit
de wagen trilden. Ondertussen ving het chassis
stevige klappen op wat nooit gezond kan zijn. In het
routeboek stond water water water. En ergens tussen
de weilanden in was inderdaad een waterpoel. Tja,
wat te doen. Door het midden? Of de zijkant houden.
Ik koos voor het laatste en probeerde de zijkant te
nemen. Met een klein gangetje op het water af en
floep… mijn auto gleed in een hoek van 80graden
rechts af en toch gingen we nog steeds rechtdoor.
Mijn achterkant gleed weg het water in, wat ik ook
probeerde met tegensturen het mocht niet baten.
Vast! Tot aan mijn dorpel en meer in het water.
Gelukkig kwam Diek langs en trok mij zonder enig
probleem er weer uit. Het pad daarna was een echt
WRC offroad pad. Met een flinke vaart, al slippend
van rechts naar links door de plassen en de modder
baande we een weg door deze bagger als een heuze WRC
eend. Ronduit geweldig. Iedereen heeft het weer
gehaald en konden we de berg op dwars door een soort
van bos ondoordringbaar maar de eenden bleven gaan.
Het Fort. Een oud fort met bunkers was onze plek
voor een wat langere pauze en de meeste deelnemers
namen het ervan. De zon scheen nog flink en zo in
het fort was het zeer aangenaam toeven. Tijd voor
koffie en een broodje maar ook voor een praatje met
de andere deelnemers. Na de koffie en een broodje
konden we weer er weer tegen aan. Al gelijk kwamen
we op een weggetje langs een heuvel met diepe
sleuven van de tractoren die er normaliter reden.
Tim deed zijn best maar kwam hopeloos vast te
zitten. Wederom bood Edwin uitkomst en trok Tim
vlot. Zelf had ik ook aardig moeite om de gang er
weer in te krijgen en raakte ook een aantal keren
vast, geen grip. Maar met een beetje hulp van buiten
konden we deze heuvel allemaal nemen. Wederom meer
en meer modderpaadjes. Soms afgewisseld door de
verharde weg volgde we de route. Op de route stonden
op sommige plaatsen 2 routes, Extreem of Safe. We
namen Extreem !?!?! We ploegde ons voort en ineens
stond Tim stil. Nader inspectie onder de auto bleek
dat zijn carterplaat opgekruld was. Edwin met zijn
Mehari er weer voor, en sleepte Tim naar het
verharde om aldaar de wagen te repareren. Om vanuit
stilstand in de drek weer gang te krijgen is erg
lastig maar het lukte mij om weer verder te gaan om
me bij Tim te voegen. Tim had erg snel de
opgefrommelde carterplaat onder zijn wagen vandaag
geschroefd alleen bleek dat ook zijn benzineslang
van de pomp was getrokken. Een rotklus om die slang
weer onder op je pomp te krijgen. Na een minuut of 5
was het gelukt. De andere groep die op ons wachte
kreeg een telefoontje van een andere groep voor hun.
Een wijziging in de route ivm een boze boer. De boze
boer had de bak van zijn graafmachine op de motorkap
van een eend laten vallen zodat ze er niet meer
langs konden (maar ook niet meer achteruit) gelukkig
zat er een reserve wiel onder de motorkap zodat de
schade beperkt bleef tot een diepe sleuf in de kap.
Tim was klaar en we konden er weer vandoor, althans,
iedereen was weer verder gegaan, maar Tim bleef weg.
Hij was even verderop op de verharde weg naar een
rustige plek gesleept door Edwin want zijn benzine
slang was er weer afgeschoten. Een mooie
aangelegenheid om de wagens eens goed te bekijken.
Wat waren ze smerig geworden. Overal droop de bagger
er vanaf. Maar toen ik onder mijn auto keek, bleek
dat ik een fikse deuk in mijn rechter chassis poot
heb. Die klappen waren ook hard, en het bleef ook
niet bij 1 klap, en dat was weer te zien aan de
onderkant van mijn chassis en carterplaat. Een deuk
in het chassis wat een kromme poot oplevert. Dit
wordt dus weer rechtbuigen en mijn PO versteviging
set erin lassen wat ik sowieso al van plan was. Tim
had de benzineslang er weer op zitten en keek ook
eens goed naar zijn wagen. Die was al meer dan 1,5cm
geknikt. Een geknikt chassis en geen carterplaat
meer en ik een deuk in mijn chassispoot. We waren
het erover eens om via de verharde weg weer terug te
gaan naar de finish. Edwin reed met ons mee naar de
Finish maar kon aansluiten bij een paar andere
deelnemers die nog de eindlus van de route wilde
rijden. Een route die Extreem was. Voor mij en Tim
was het tijd voor een biertje. Intussen kwam de
groep binnen die op ons gewacht hadden. Ook eerder
dan verwacht. Diek kwam vast te zitten en had hulp
van een tractor nodig om eruit te komen, en niet
veel later kwam een boze boer en de politie eraan
wat hun deed beslissen om terug te gaan. De politie
volgde de groep eenden een poos totdat deze
afhaakte. De politie was namelijk opzoek naar een
groepje eenden (!?!?) waar geen vrouw bij was. Diek
reed samen met …… een vrouw.
Onder het genot van een biertje, cola chips en
nootjes praten we nog met elkaar na over de
avonturen van vandaag. Langzaam druppelde de
deelnemers binnen. Allen vuil en vies van de
blubber. Sommige hebben de modder tot in hun haren
zitten, maar ondanks dat zie je alleen maar blije
gezichten. Een stevige maaltijd vulde onze hongerige
magen van een intensieve dag ploegen door de bagger.
De foto’s en video opnames van de dag zelf werden
direct vertoond op de televisie. Wij wenste iedereen
een prettige avond en bedankte Huppel voor een
ongelooflijke mooie dag. Samen met Tim reden wij
terug naar huis, maar eerst even langs te Ikea om
Celeste af te zetten bij haar auto. Euhm 1 probleem.
De parkeergarage van de Ikea is open tot 22:00uur.
En jahoor. Dicht. Ongelooflijk maar waar, past een
eend tussen 2 betonnen palen door. De ronde betonnen
palen die ervoor zorgen dat je je winkelwagen niet
mee kan nemen. Tim probeerde eerst of het paste met
zijn eend. En dat paste. Celeste haalde haar Dyane
op, en reed keurig door de 2 betonnen palen en stond
weer op de openbare weg. Bedankt Ikea : ) Nadat we
de spullen hebben overgeladen en afscheid van elkaar
hebben genomen volgde we onze eigen weg naar huis.
Huppel Trophy 2007. Geweldig !!!! |
|
|
|